27 mei 2010

Krista Detor - Chocolate Paper Suites

Zo’n vijf jaar geleden maakte ik voor het eerst kennis met de muziek van Krista Detor. Bij mijn zoektocht naar interessante platen voor de Plato.NL Nieuwsbrief maakte ik dankbaar gebruik van het geweldige aanbod van cdbaby.com (ondanks de wat minder gunstige Dollar koers nog steeds een aanrader!), die me op basis van eerdere aanschaffen nadrukkelijk adviseerde om eens naar Krista Detor’s Mudshow te luisteren. Het bleek een gouden tip. Mudshow bleek een perfecte mix van aan de ene kant de tijdloze singer-songwriter muziek van Carole King, Laura Nyro, Carly Simon en Leonard Cohen en aan de andere kant de rootsy folkpop die de afgelopen jaren zo nadrukkelijk aan de weg timmert. Mudshow behoorde uiteindelijk tot mijn favoriete platen van het betreffende jaar en waarschijnlijk ook tot mijn favoriete platen van het afgelopen decennium (al ben ik de plaat helaas jammerlijk vergeten in mijn in december gepubliceerde lijstje). Krista Detor werd vervolgens ingelijfd door het Nederlandse Corazong Records, zodat Mudshow’s opvolger Cover Their Eyes zijn weg naar de liefhebber een stuk sneller en gemakkelijker wist te vinden dan zijn voorganger. Hoewel Cover Their Eyes in muzikaal opzicht misschien nog wel beter was dan Mudshow, ontbrak de sensatie van het van ver gehaalde debuut, zodat ik de plaat relatief snel weer vergeten was. Het eerder dit jaar verschenen Chocolate Paper Suites had ik in eerste instantie niet eens opgemerkt en toen ik de plaat uiteindelijk toch nog in handen kreeg werd ik wat afgeschrikt door de op papier nogal pretentieuze opzet. De songs op Chocolate Paper Suites zijn namelijk gebundeld in vijf suites die allemaal een grootheid uit de kunst of wetenschap eren. Het is een concept waaraan menigeen zich vertild zou hebben, maar Krista Detor houdt zich op overtuigende wijze staande. Los van het nogal pretentieuze concept bevat Chocolate Paper Suites immers vijftien prachtige songs die aan de ene kant goed aansluiten op het werk van Mudshow en Cover Their Eyes, maar aan de andere kant ook de nodige muzikale progressie en vernieuwing laten horen. Ook Chocolate Paper Suites maakt geen geheim van Krista Detor’s bewondering voor de singer-songwriter muziek uit de vroege jaren 70 (dit keer met name Laura Nyro), maar schuift ook wat op in de richting van de Britse folk en de jazz. Het zijn muzikale uitstapjes die goed passen bij Krista Detor’s krachtige en warme stem en haar vermogen om songs te schrijven die direct iets met je doen. Ook Chocolate Paper Suites mist de impact die Mudshow destijds op me had, maar de complete verrassing van destijds is ook lastig te evenaren. Meer dan Cover Their Eyes is Chocolate Paper Suites echter wel een plaat die nog wel kan en ook vast gaat groeien, zowel in tekstueel als muzikaal opzicht. Ik was Krista Detor even uit het zicht verloren, maar met Chocolate Paper Suites is ze wat mij betreft weer helemaal terug als één van de grote talenten van de afgelopen jaren. Erwin Zijleman