18 augustus 2011

Maria Taylor - Overlook

Maria Taylor veroverde met de prachtige platen van Azure Ray een plekje in mijn hart, maar persoonlijk ben ik ook zeer te spreken over de soloplaten die ze de afgelopen jaren heeft gemaakt. Veel critici denken daar anders over, want met name de laatste twee platen van Maria Taylor werden in nogal wat recensies omschreven als gewoontjes of zelfs oersaai. Ik vrees dat het recent verschenen Overlook met soortgelijke woorden zal worden ontvangen (de eerste paar recensies zijn vernietigend), maar ik ben het er ook deze keer niet mee eens. Overlook is wat mij betreft een hele mooie singer-songwriter plaat met flink wat bovengemiddeld goede songs. Ook op Overlook neemt Maria Taylor afstand van haar alternatieve verleden en laat ze zich weer nadrukkelijk inspireren door de grote vrouwelijke singer-songwriters uit de jaren 70 (Carole King, Joni Mitchell, Laura Nyro). Overlook klinkt vergeleken met zijn voorgangers wel wat eigentijdser en bevat bovendien meer invloeden uit de Amerikaanse rootsmuziek, iets dat vast te maken heeft met Taylor’s nieuwe thuisbasis (en geboorteplaats) Birmingham in het diepzuidelijk Alabama. Overlook doet me persoonlijk erg denken aan de muziek van Natalie Merchant. Niet alleen de instrumentatie lijkt op die van de betere platen van Natalie Merchant, maar ook in vocaal opzicht hoor ik duidelijke overeenkomsten, al is de stem van Maria Taylor wel net iets warmer en wat minder expressief. De critici die beweren dat Maria Taylor niet langer muziek maakt die vernieuwt en verrast hebben op zich gelijk, maar hoe erg is dat? Overlook is een heerlijke lome plaat vol tijdloze singer-songwriter muziek. De songs zitten goed in elkaar, de instrumentatie is mooi en Maria Taylor zingt werkelijk prachtig. Dat Overlook op hetzelfde moment een plaat is die bijna onopgemerkt voorbij gaat en waarover eigenlijk niet zoveel bijzonders is te vertellen, neem ik graag voor lief. Wanneer Overlook in de cd-speler zit valt er een warme deken over me heen en kan ik volledig ontspannen. Zeker nu Natalie Merchant wat minder actief is, heb ik behoefte aan een plaat als Overlook. Dat ik iedere keer dat ik de plaat hoor wat meer ga houden van de prachtige liedjes van Maria Taylor is de kers op de taart. Erwin Zijleman