31 juli 2012

Alt-J - An Awesome Wave

Alt-J. Op mijn Windows pc gebeurt er niet zoveel wanneer ik deze toets combinatie indruk, terwijl op mijn Mac slechts een driehoekje (∆) verschijnt in de tekst. Wanneer ik het debuut van de band Alt-J in de cd speler doe, gebeurt er veel meer. An Awesome Wave is een plaat die je een tijd op je in moet laten werken, maar wanneer dat eenmaal is gebeurd, kun je eigenlijk alleen maar concluderen dat de band uit het Engelse Leeds één van de memorabele debuten van 2012 heeft gemaakt. An Awesome Wave is zo’n memorabel debuut omdat Alt-J er in slaagt om muziek te maken die ik niet zomaar kan vergelijken met muziek van anderen (ik dacht heel even aan Animal Collective of The Beta Band, maar ook deze vergelijkingen vind ik inmiddels onzinnig). De band uit Leeds begint op haar debuut bij stokoude Britse folk, maar overgiet deze vervolgens met elektronica, beats en samples. Het resultaat is veel meer dan de folktronica die we kennen van een paar jaar geleden. Het debuut van Alt-J kan worden omschreven als een avontuurlijke mix van folk, elektronica, hiphop en avant garde; een omschrijving waar je je waarschijnlijk weinig bij voor kunt stellen, tot je An Awesome Wave eenmaal hebt gehoord.  De muziek van de Britten is af en toe behoorlijk vol of zelfs bombastisch, maar Alt-J kan in een paar noten terugschakelen van een flink bak geluid naar een sobere klanken (en weer terug). De instrumentatie en de songs zijn niet alledaags en hetzelfde geldt eigenlijk voor de wat vreemde vocalen op de plaat. Met name door de vocalen heb ik behoorlijk lang aan An Awesome Wave moeten wennen, maar toen ik er eenmaal aan gewend was, kon ik nauwelijks meer zonder.  In eerste instantie blijft er zo weinig hangen van de muziek op An Awesome Wave dat je het idee krijgt dat je steeds weer naar een andere plaat aan het luisteren bent en ook wanneer je wel het gevoel hebt dat je de songs van Alt-J eerder hebt gehoord, hoor je eigenlijk steeds weer nieuwe dingen in de fascinerende muziek van de band. Op basis van het bovenstaande zou je kunnen concluderen dat het beluisteren van An Awesome Wave een behoorlijke aanslag doet op je geduld en doorzettingsvermogen, maar dat is zeker niet het geval. De muziek van Alt-J is zeker niet alledaags, maar klinkt desondanks lekker zonnig en toegankelijk, wat de plaat alleen maar meer kracht geeft. Helemaal doorgronden kan ik de muziek van Alt-J nog steeds niet, maar ik vraag me af of dat ooit gaat gebeuren. Hoe ver An Awesome Wave nog gaat doorgroeien durf ik niet te voorspellen, maar dat het huidige niveau goed is voor de jaarlijstjes is wat mij betreft zeker. 2012 grossiert vooralsnog niet in fascinerende debuten, maar het debuut van Alt-J is er absoluut een. Een om in te lijsten. Erwin Zijleman