14 augustus 2012

Op herhaling: Beth Jeans Houghton & The Hooves Of Destiny - Yours Truly, Cellophane Nose

In Juli en Augustus besteed ik twee tot drie keer per week aandacht aan een in veel gevallen al weer bijna vergeten meesterwerk uit 2012. Vandaag is het de beurt aan: Beth Jeans Houghton & The Hooves Of Destiny (recensie 3 april 2012, nu met beeld en geluid). Absoluut een van de meest sprankelende en avontuurlijke platen die dit jaar is verschenen.

Beath Jeans Houghton & The Hooves Of Destiny - Your's Truly, Cellophane Nose
Yours Truly, Cellophane Nose van Beth Jeans Houghton & The Hooves Of Destiny heb ik inmiddels toch al wel een maand of twee in huis, maar nog steeds weet ik niet wat ik er van moet vinden. Dat heb ik met meer platen, maar er zijn er niet veel die me constant heen en weer slingeren tussen de etiketten "meesterwerk" en "bloedirritant". In eerste instantie was ik vol lof over het debuut van de Britse muzikante. Beth Jeans Houghton en haar band The Hooves Of Destiny laten zich op Yours Truly, Cellophane Nose met geen mogelijkheid in een hokje duwen en combineren de meest uiteenlopende stijlen in behoorlijk ongrijpbare muziek. Vanwege het grote bereik van Beth Jeans Houghton, haar hoge uithalen en de overvolle en steeds weer verrassende arrangementen ligt de vergelijking met de muziek van Kate Bush voor de hand, maar de oriëntatie van Beth Jeans Houghton is nog breder. Wanneer ze kiest voor bijna klassiek aandoende songs schuift ze op in de richting van My Brightest Diamond, wanneer ze kiest voor wat eigentijdsere songs vol elektronica ligt de vergelijking met Florence & The Machine voor de hand, maar Beth Jeans Houghton is ook niet vies van Americana, bombastische barokpop of Britse musicalpop en het liefst doet ze alles tegelijken voegt ze er nog wat Afrikaanse invloeden aan toe ook. Yours Truly, Cellophane Nose is een behoorlijk overweldigende plaat met volle arrangementen, een heel arsenaal aan instrumenten en heel veel goede ideeën. Het is echter ook een plaat met mooie popliedjes en hele indrukwekkende vocalen. In eerste instantie was ik vooral onder de indruk van alle pracht en praal op Yours Truly, Cellophane Nose, maar na een paar keer horen ging alle overdaad wat in de weg zitten. Inmiddels ben ik gewend aan de soms wat te volle arrangementen en hoor ik weer vooral de schoonheid van de muziek van Beth Jeans Houghton en The Hooves Of Destiny. Nog steeds kan ik niet veel grip krijgen op de plaat en zijn er momenten dat ik het echt teveel van het goede vind, maar hiertegenover staan steeds meer momenten van een bijna ongekende schoonheid. Beth Jeans Houghton toont op haar debuut heel veel lef. Hierdoor slaat ze de plank wel eens mis, maar nog veel vaker komt haar muziek aan als een goed gecamoufleerde rechtse directe. Na twee maanden twijfel durf ik me inmiddels wel uit te spreken over het debuut van de Britse. Yours Truly, Cellophane Nose is een debuut dat van de eerste tot de laatste seconde opzien baart en je keer op keer weet te verrassen en te vermaken. In een tijd waarin steeds meer jonge muzikanten kiezen voor het serveren van hapklare brokken, komt Beth Jeans Houghton op de proppen met enorm zware, maar uiteindelijk bijzonder smakelijke kost. Een van de meest opvallende debuten van 2012? Waarschijnlijk wel. Een van de beste debuten van 2012? Het zou me niet verbazen. Erwin Zijleman