maandag 3 september 2012

Coeur De Pirate - Blonde

Het was de afgelopen weken zo druk met nieuwe releaes dat mijn aanwinsten uit de Franse supermarkten er tot dusver wat bekaaid van af kwamen. Dat is niet in alle gevallen even erg, maar tussen het stapeltje platen dat ik aantrof in de rekken van de Super U, Hyper Marché of E. Leclerc, zit er zeker één die ik niemand wil onthouden. Deze plaat is gemaakt door de Canadese Béatrice Martin, die we beter kenen als Coeur De Pirate. De Canadese zangeres debuteerde drie jaar geleden met een uitstekend titelloos debuut, maar zet nu (de plaat verscheen overigens voor het eerst in het najaar van 2011) een flinke stap met Blonde. Blonde is naar verluid de breakup-plaat van de Canadese, maar dat hoor je er niet direct aan af. De plaat opent met een nogal overbodig kinderkoor, maar vanaf de tweede track betovert Coeur De Pirate met heerlijke zwoele klanken. Béatrice Martin beschikt over een wat meisjesachtig, maar vrijwel onweerstaanbaar stemgeluid (denk aan Vanessa Paradis) dat de zon onmiddellijk laat schijnen, ook wanneer ze zingt over het liefdesverdriet dat haar heeft omarmd. Blonde bevat een aantal broeierige popliedjes die goed passen in het idioom van de Franse zuchtmeisjes, maar de meeste tracks op Blonde vallen op door de originele instrumentatie, die meer dan eens teruggrijpt op popmuziek uit de jaren 60 (en enkele malen refereert naar het werk van Phil Spector). Coeur De Pirate heeft hiernaast nog altijd een voorliefde voor country, wat het best naar voren komt in het fraaie duet met Sam Roberts, Loin D’Ici. Blonde is voor een breakup plaat opvallend lichtvoetig, maar in een aantal wat stemmigere pianotracks komt het leed toch naar boven en ook in deze tracks blijft de verleidelijke stem van Béatrice Martin meer dan overeind. Ik geef eerlijk toe dat Blonde voor mij in eerste instantie vooral een plaatje was om het vakantiegevoel vast te houden, maar inmiddels ben ik toch behoorlijk onder de indruk van de plaat die uiteindelijk toch een handvol perfecte popsongs blijkt te bevatten. Binnen de Franse popscene gebeurt momenteel niet al teveel, maar het prachtige Blonde van Coeur De Pirate maakt alles goed. Hoogste tijd dus om deze aangename, maar ook in artistiek opzicht zeer interessante plaat vol sprankelende popliedjes, ook in Nederland te omarmen. De uit Montreal afkomstige Béatrice Martin tekent immers niet alleen voor de beste Franse plaat van het moment, maar ook voor de beste plaat die vanuit de Canadese muziekstad nummer 1 is verschenen de laatste maanden en dat zegt wat. Erwin Zijleman