23 september 2012

Dinosaur Jr. - I Bet On Sky

Dinosaur Jr. begon een paar jaar geleden aan haar tweede leven. Dat leverde in de vorm van Beyond (2007) en Farm (2009) twee uitstekende platen op. Op deze platen bliezen Lou Barlow, J Mascis en Murph het geluid van Dinosaur Jr. op uiterst succesvolle wijze nieuw leven in, wat op beide platen naar veel meer smaakte. Ook het nu verschenen I Bet On Sky borduurt met enige regelmaat voort op de platen die de band gedurende de jaren 90 maakte, maar meer dan Beyond en Farm laat  I Bet On Sky ook zo af en toe een duidelijk ander geluid horen. Ook op haar nieuwe plaat kan het trio weer stevig rocken en tovert J Mascis de ene na de andere briljante solo uit zijn gitaren, maar I Bet On Sky biedt ook plaats aan een veel meer ingetogen geluid of een geluid dat buiten de lijntjes van het zo typische Dinosaur Jr. geluid kleurt. Het waren met name de stevige tracks die me onmiddellijk wisten te overtuigen, maar inmiddels heb ik toch ook een zwak voor de wat meer ingetogen en spaarzaam met synths opgetuigde songs. Toch moeten de verschillen met de muziek uit het verleden uiteindelijk niet overdreven worden. Dinosaur Jr. maakt nog altijd heerlijk rauwe muziek die met minstens één been in de jaren 80 en 90 staat. De songs van de band vallen op door een zwaar wat psychedelisch aandoend geluid, lome en dromerige zang, een beukende ritmesectie en gitaarspel dat alle kanten opwaait, maar je desondanks constant weet mee te voeren. Iedereen die de oude platen van de band kent en koestert zal ook weer heel vrolijk worden van I Bet On Sky. Ik heb inmiddels een flinke stapel Dinosaur Jr. in de kast staan en weet nu al dat I Bet On Sky me uiteindelijk net zo dierbaar zal zijn als de al eerder genoemde platen van de afgelopen jaren (Beyond en Farm) of platen als You’re Living All Over Me (1987), Bug (1988), Green Mind (1991) of Where You Been (1993). Dinosaur Jr. maakt eigenlijk geen muziek voor de zondagochtend, maar mijn zondagochtend wordt desondanks gevuld met de krachtige songs van het trio en vooral met het briljante gitaarspel van J Mascis, die nog altijd aan de touwtjes trekt in Dinosaur Jr., al tekent Barlow wat mij betreft voor de twee beste tracks op de plaat. Ik moet zeggen dat de gierende gitaarsolo’s me uitstekend bevallen op de zondagochtend en wat voor mij geldt, geldt vast voor meer muziekliefhebbers. Iedereen die Dinosaur Jr. inmiddels al ruim 25 jaar een warm hart toedraagt kan met geen mogelijkheid om deze plaat heen, maar Dinosaur Jr. verdient op basis van de kwaliteit van I Bet On Sky ook de aandacht van een nieuw jong publiek. Het trio doet op haar zoveelste plaat misschien geen opzienbarende dingen, maar ondertussen maken er maar heel weinig rockbands zo’n goede plaat als deze. Heerlijk. Erwin Zijleman