29 augustus 2013

Melissa Ferrick - The Truth Is

Vandaag aandacht voor een hele mooie tip van een lezer van deze BLOG (Bedankt Theo). Het is een plaat die ik zonder deze tip over het hoofd zou hebben gezien. Toch is Melissa Ferrick, want daar gaat het om, zeker geen onbekende voor mij. Aan het eind van de jaren 90 volgde ik nauwlettend de Amerikaanse concertreeks met alleen maar vrouwelijke artiesten (Lillith Fair) en was deze concertreeks voor mij een bijna onuitputtelijke bron van nieuw talent. Een van mijn grootste ontdekkingen was Freedom van Melissa Ferrick. Ik bleef Melissa Ferrick een paar jaar volgen en haalde een aardig stapeltje platen van de singer-songwriter uit Boston, Massachusetts, in huis. Omdat de platen van Melissa Ferrick steeds lastiger te krijgen waren, verloor ik haar op een gegeven moment helaas uit het oog. Melissa Ferrick maakte na het door mij grijs gedraaide en werkelijk prachtige The Other Side uit 2004 nog vijf studioplaten en een live-plaat, maar die waren me tot voor kort allemaal ontgaan. De laatste van het stel verscheen eerder dit jaar en luistert naar de titel The Truth Is. Na al die jaren voelde de muziek van Melissa Ferrick weer direct vertrouwd, al maakt ze inmiddels wel net wat andere muziek dan een jaar of tien geleden. Melissa Ferrick was een jaar of tien geleden een eigenzinnige singer-songwriter die zich niet wenste te conformeren aan de regels en zich niet in een hokje liet duwen. Dat laatste is inmiddels wat makkelijker geworden, want Melissa Ferrick laat zich op The Truth Is beluisteren als een redelijk traditionele Amerikaanse singer-songwriter. Haar sterkste punt van tien jaar heeft ze gelukkig behouden. De platen die ik ken van Melissa Ferrick vallen op door haar expressieve en emotievolle zang en dit is ook precies wat opvalt bij beluistering van The Truth Is. Melissa Ferrick laat zich op The Truth Is bijstaan door een aantal vrouwelijke collega’s onder wie Paula Cole, Natalia Zukerman en Rose Polenzani (die ik alle drie ook nog ken van de Lillith Fair periode), wat zorgt voor fraaie zang vol dynamiek, maar ook de instrumentatie is van een bijzonder hoog niveau. Melissa Ferrick kleurt tegenwoordig, zoals gezegd, redelijk netjes binnen de lijnen van de Americana, maar ze bestrijkt binnen dit genre wel een breed palet. The Truth Is is een lekker afwisselende plaat waarop zowel plaats is voor ingetogen songs vol weemoed als voor lekker stevige songs vol power. Alles klinkt zo gedreven, energiek en fraai georkestreerd dat mijn oude liefde voor Melissa Ferrick na een paar tracks al weer helemaal terug was. Inmiddels weet ik dat deze niet meer gaat verdwijnen. Ik word op het moment bijna overspoeld met platen van vrouwelijke singer-songwriters (mijn voorkeur voor zangeressen is bij alle platenmaatschappijen, distributeurs en promotors bekend vrees ik), maar er zijn maar heel weinig platen die zo goed zijn als The Truth Is van Melissa Ferrick. The Truth Is heeft er bovendien voor gezorgd dat ik de ooit zo gekoesterde platen van de Amerikaanse weer te voorschijn heb gehaald en dat ik de schade van de afgelopen jaren vrijwel heb ingehaald. Een zo omvangrijk en fraai oeuvre ontdekken lijkt me een prachtig cadeau voor iedere liefhebber van vrouwelijke singer-songwriters. Dat cadeau geef ik bij deze weg, want tot mijn vreugde staat alles op Spotify. Doe er je voordeel mee. Erwin Zijleman



Maar het gaat waarschijnlijk sneller via de website van Melissa Ferrick die de plaat ook met handtekening of digitaal verkoopt (http://www.melissaferrick.com/music.html).