21 september 2013

Katie Brianna - Dark Side Of The Morning

Voor het minder bekende talent in het rootssegment reizen we deze week af naar de andere kant van deze aardbol. Naar Sydney in Australië om precies te zijn, want dat is de thuisbasis van de 24 jaar oude Katie Brianna. Dark Side Of The Morning is het debuut van de Australische singer-songwriter en het is een debuut dat naar veel meer smaakt. Direct bij de eerste noten van de openingstrack moest ik denken aan Kasey Chambers en dat is een naam die ik ook niet meer uit mijn hoofd krijg wanneer ik naar de muziek van Katie Brianna luister. Katie Brianna heeft namelijk een stem die als twee druppels water lijkt op die van de eveneens Australische Kasey Chambers. Dat is wat mij betreft vooral een pre, want de stem van Kasey Chambers behoort als je het mij vraagt tot de betere in het genre. Ook Katie Brianna heeft een heerlijke snik in haar stem en die doet het geweldig in de vooral door country gekleurde Amerikaanse rootsmuziek. De muziek van Katie Brianna doet vaak wat traditioneel aan en heeft absoluut goed geluisterd naar de rijke historie van de Nashville country. Op hetzelfde moment is de muziek van de Australische ook rauwer dan die van de gemiddelde Nashville zangeres en bovendien durft Katie Brianna ook buiten de lijntjes te kleuren en experimenteert ze ook voorzichtig met pop, rock (waarin Brianna opeens klinkt als Aimee Mann) en Iers aandoende muziek. Dark Side Of The Morning is voor een debuut een opvallend veelzijdige plaat. De meeste songs op de plaat zijn behoorlijk ingetogen en leunen volledig op de mooie stem van Katie Brianna, die ondanks haar jonge leeftijd behoorlijk ervaren en doorleefd klinkt. Dark Side Of The Morning zal het vooral goed doen bij liefhebbers van wat traditionelere rootsmuziek met vooral invloeden uit de country, maar ook fans van bijvoorbeeld Jewel vallen zich geen buil aan een aantal songs op de plaat. Ik vond Dark Side Of The Morning in eerste instantie mooi maar nog niet direct bijzonder, maar hoe vaker ik de plaat hoor, hoe meer ik onder de indruk raak van de zang en de songs van Katie Brianna. De songs die op het eerste gehoor vooral aangenaam voortkabbelen laten steeds meer diepgang horen en de stem van de Australische is er een die langzaam maar zeer zeker diep onder de huid kruipt. Dark Side Of The Morning is een plaat die overloopt van de belofte, maar een aantal tracks op de plaat zijn zo goed dat Katie Brianna de belofte ook al deels voorbij is. Ik heb mindere platen van vrouwelijke singer-songwriters besproken de laatste maanden. Ga daarom zeker luisteren, de rest komt vanzelf. Erwin Zijleman

Het op de kop tikken van een fysiek exemplaar van Dark Side Of The Morning vergt waarschijnlijk het nodige uithoudingsvermogen. Digitaal is een stuk eenvoudiger. Alle info is te vinden op de website van Katie Brianna: http://www.katiebrianna.com/store.html