13 maart 2014

Admiral Freebee - The Great Scam

Admiral Freebee, het alter ego van de Belgische singer-songwriter Tom van Laere, pakte me volledig in met zijn eerste drie platen, maar daarna had ik het eigenlijk wel gehoord en bleef ik teruggrijpen op deze eerste drie platen. Het onlangs verschenen The Great Scam is daarom wat langer blijven liggen dan gebruikelijk, maar dankzij aanbevelingen van meerdere lezers van deze BLOG heb ik de plaat toch maar eens boven op de stapel gelegd. Inmiddels ben ik minstens net zo verslingerd aan The Great Scam als aan de eerste platen van Admiral Freebee, waarvan Songs uit 2005 nog altijd mijn favoriet is. Admiral Freebee heeft altijd al platen gemaakt die aanmoedigden tot het noemen van namen en The Great Scam is hierop geen uitzondering. In het verleden kwam ik afwisselend uit bij grote Britse en Amerikaanse singer-songwriters en dat is bij beluistering van The Great Scam eigenlijk niet anders. Toch is er dit keer één naam die domineert en dat is een naam die in het verleden nog niet opdook, althans niet bij mij. The Great Scam doet me in heel veel songs denken aan Some Girls van The Rolling Stones en hierdoor ook wel wat aan de door deze plaat geïnspireerde soloplaat van Mick Jagger, Wandering Spirit. En dat heeft niets te maken met de komst van Jagger en consorten naar het Pinkpop festival, want dat bericht deed me niet zoveel. De associaties met Some Girls hoor je vooral wanneer Admiral Freebee songs maakt die in de tijd van Some Girls van de Stones als dansbaar zouden zijn omschreven. The Great Scam bevat hiernaast een aantal meer rock georiënteerde songs die uit komen in de buurt van Tom Petty in zijn betere dagen, al hebben ze toch altijd ook een onmiskenbaar Admiral Freebee geluid. Iets dat ook geldt voor de songs waarin Admiral Freebee leent bij Nick Drake of Leonard Cohen; songs die op The Great Scam betrekkelijk schaars zijn. The Great Scam werd, net als zijn twee voorgangers, opgenomen in de Verenigde Staten en klinkt hierdoor een stuk Amerikaanser dan het debuut van de singer-songwriter uit Antwerpen. Tom van Laere weet in de Verenigde Staten inmiddels de weg te vinden en kon daarom een beroep doen op een gerenommeerde producer (John Agnello, bekend van onder andere Drive-By Truckers, Screaming Trees en Dinosaur Jr.) en wist via deze producer niemand minder dan J Mascis (Dinosaur Jr.) te verleiden tot een geweldige gitaarsolo. The Great Scam is een plaat die onmiddellijk de zon laat schijnen, zeker wanneer van Laere koortjes uit de kast trekt, maar het is ook een plaat die nog lange tijd beter wordt wanneer je er naar luistert en hoort dat Admiral Freebee wederom grossiert in perfecte popliedjes. Mijn advies aan Jan Smeets: haal Admiral Freebee dit jaar niet naar Pinkop voor een integrale uitvoering van The Great Scam. Hierna kunnen The Stones immers alleen maar tegen vallen. Zelf moet ik zo langzamerhand een nieuwe rangorde aanbrengen in het fraaie oeuvre van Admiral Freebee. Dat The Great Scam hierin hoge ogen gaat gooien is zeker.  Erwin Zijleman