12 oktober 2014

Madeleine Peyroux - Keep Me In Your Heart For A While: The Best Of Madeleine Peyroux

Er zijn van die zondagochtenden waarop je geen zin hebt in nieuwe muziek, maar gewoon rustig wilt aanmodderen met zwoele en stemmige klanken en als het even kan een wereldzangeres op de achtergrond, al zijn die natuurlijk schaars. 

Het is op dit soort zondagochtenden dat Keep Me In Your Heart For A While: The Best Of Madeleine Peyroux uitstekend van pas komt. 

Fans van Madeleine Peyroux die op zoek zijn naar nieuw werk van de Canadese zangeres moet ik direct teleurstellen. Keep Me in Your Heart For A While bevat slechts één nieuwe track: een, overigens wel fraaie, bewerking van Warren Zevon’s Keep Me In  Your Heart (dat de echt fanatieke fan waarschijnlijk ook al op een filmsoundtrack had gevonden). 

Ik ken Madeleine Peyroux zelf ook al sinds haar debuut Dreamland uit 1996 en heb sindsdien niets gemist. Deze uit twee cd’s bestaande verzamelaar biedt ook mij dus weinig nieuws, maar toch vind ik het een heerlijke plaat. 

Keep Me In Your Heart For A While biedt een mooie dwarsdoorsnede uit het werk van Madeleine Peyroux en laat goed horen hoe ze oorspronkelijk een meester was in het vertolken van songs van anderen, maar uiteindelijk ook haar eigen skills op songwriting terrein ontdekte. 

Keep Me In Your Heart For A While laat mooi horen hoe consistent het werk van Madeleine Peyroux is. De tracks komen in iedere willekeurige volgorde tot zijn recht. De vocalen van de Canadese zangeres gedijen het best in een muzikale setting waarin lome, zwoele en stemmige klanken domineren. Het is een geluid dat doet denken aan rokerige nachtclubs, waarin de zangeres meestal middelmatig is, maar zo af en toe een positieve uitzondering opduikt. 

Madeleine Peyroux is veel meer dan zo’n positieve uitzondering. De stem van de Canadese zangeres is de afgelopen twintig jaar vergeleken met die van legendarische zangeressen als Ella Fitzgerald, Edith Piaff en vooral Billie Holiday en dat zijn vergelijkingen die slechts weinig zangeressen gegeven zijn. Madeleine Peyroux wordt hierbij vooral in het hokje jazz geduwd, maar als ik naar Madeleine Peyroux luister hoor ik toch vooral een blueszangeres en wat voor een.

Het is een zangeres die zoals gezegd als geen ander in het werk van anderen kan kruipen, waarbij het werk van de grootheden voor de hand ligt, maar ik ben er van overtuigd dat Madeleine Peyroux ook iets moois zou weten te maken van het voordragen van teksten uit het 8 uur journaal. Wat ze kan met het werk van anderen, kan ze de afgelopen jaren ook met haar eigen werk. Als Madeleine Peyroux gaat zingen betovert en ontroert ze zoals maar heel weinig zangeressen dat kunnen. Iedere noot is raak, maar iedere noot komt ook aan, wat haar muziek een hele bijzondere lading en spanning geeft.

Keep Me In Your Heart For A While springt door het inmiddels uit zes cd’s bestaande oeuvre van Madeleine Peyroux heen en eigenlijk is alles mooi. Keep Me In Your Heart For A While biedt bijna 2 uur totale ontspanning, waarna je als herboren begint aan de rest van de dag. Een heerlijke plaat voor de zondag, maar ook op alle andere dagen van de week is er helemaal niets mis mee. Erwin Zijleman

Koop bij BOL.com