23 november 2014

Rory Block - Hard Luck Child: A Tribute To Skip James

Er zijn mensen die met droge ogen durven te beweren dat Rory Block een eendagsvlieg is. Die bewering is dan gebaseerd op het feit dat Rory Block in Nederland aan het eind van de jaren 80 een dikke hit scoorde met het indringende Lovin’ Whiskey en hierna direct weer in de vergetelheid raakte. 

Mensen die beweren dat Rory Block een eendagsvlieg is weten waarschijnlijk niet dat Lovin’ Whiskey destijds afkomstig was van een verzamelaar (Best Blues & Originals) en hiervoor al op het in 1986 verschenen en totaal geflopte (hoe kan het ook anders met zo’n titel) I've Got a Rock in My Sock stond. 

Mensen die beweren dat Rory Block een eendagsvlieg is weten waarschijnlijk ook niet dat Rory Block voor deze plaat zo’n tien andere platen uitbracht en al vanaf 1975 met wisselend succes in de Verenigde Staten aan de weg timmerde. 

Mensen die beweren dat Rory Block een eendagsvlieg is weten tenslotte ook niet dat Rory Block na het scoren van een hit in Nederland nog heel veel relevante platen heeft uitgebracht en tot op de dag van vandaag zeer actief is. 

Ik wist het allemaal wel, maar ik moet toegeven dat ik er de laatste jaren weinig mee heb gedaan. Het laatste wapenfeit dat ik me van Rory Block echt goed herinnerde was het in 2003 verschenen en uitstekende Last Fair Deal. 

Het was een van haar laatste platen met flink wat eigen werk, want sinds 2005 eert Rory Block haar muzikale helden. Dat begon in 2006 met het vertolken van het werk van Robert Johnson, waarna tussen 2008 en 2013 achtereenvolgens Son House, Mississippi Fred McDowell, Rev. Gary Davis en Mississippi John Hurt aan de beurt waren. 

Ik geef eerlijk toe dat ik ze met uitzondering van het eerbetoon aan Robert Johnson allemaal gemist heb, maar inmiddels heb ik ze alsnog beluisterd en ben ik onder de indruk. Dat ben ik ook van het recent verschenen Hard Luck Child: A Tribute To Skip James. 

Skip James werd geboren in 1902 en overleed in 1969. Vanaf de jaren 20 tot aan zijn dood was Skip James bluesmuzikant en een van de betere vertolkers van de Delta Blues. Net als op Avalon: A Tribute to Mississippi John Hurt begint Rory Block haar eerbetoon met een eigen song over de betreffende bluesmuzikant, waarna een selectie uit de songs van deze muzikant volgt. 

Het werk van Skip James (die overigens op zijn ziekbed een nog piepjonge Rory Block op bezoek kreeg) is bij Rory Block in goede handen. Block is een uitstekend gitarist en vertolkt de songs van de oude meester met hart en ziel, waardoor haar vertolkingen recht doen aan de status van de vergeten bluesmuzikant.

Met deze tribute doet Rory Block eigenlijk twee dingen. Allereerst eert ze op indrukwekkende een vergeten bluesmuzikant en hiernaast laat ze horen dat ze er zelf nog steeds toe doet. En hoe. Bluesmuzikanten moeten vooral ontroeren en dat doet Rory Block nog steeds met speels gemak. De bijzondere songs van Skip James en het geweldige gitaarspel van Rory Block zijn de kers en de slagroom op deze mooie en smakelijke taart. Erwin Zijleman

Koop bij bol.com