09 januari 2015

Canen - Think Twice / Tribute

Om in de toekomst te kunnen kijken heb je meestal een glazen bol nodig, maar soms kun je ook gewoon goed luisteren. 

Een half jaar geleden kreeg ik een aantal songs toegestuurd van ene Canen. De songs kwamen van haar eerste EP Think Twice, die uitsluitend covers bevat. 

Nu zijn songs als Summertime, Walkin’ After Midnight en Dream A Little Dream al vele honderden zo niet duizenden malen gecoverd, maar de versies van Canen wisten mijn aandacht vast te houden en wisten me ook te raken. Dit lukte haar ook met haar versie van Dolly Parton’s Jolene en vertolkingen van songs van meer recente datum van Norah Jones en Amos Lee, zodat ik de naam Canen alvast opschreef om te onthouden. 

Van de week stuurde diezelfde Canen me nog een tweetal nieuwe songs. Dit keer betrof het songs van de mini-EP Tribute, die twee covers bevat. Op haar nieuwe mini-EP gaat Canen aan de haal met jazz klassiekers I've Got A Guy In Kalamazoo en Ain't Misbehavin' en ook dit keer maakt ze indruk. 

Canen maakte het afgelopen jaar ook een aantal videoclips en zo kon ik zien wie er schuil gaat achter de warme stem die met zoveel gevoel in de songs van anderen kruipt. Het laatste dat ik had verwacht was een pubermeisje met een beugel, maar dit was wel precies wat ik te zien kreeg. Canen blijkt zelfs nog wat jonger dan ik had verwacht, want ze vierde afgelopen jaar pas haar twaalfde (!) verjaardag. 

Ik heb haar songs vervolgens direct opnieuw beluisterd, maar ik hoor het echt niet. Nu heb ik het niet zo op kindsterren, maar moet ik de songs van Canen opeens aan de kant schuiven nu ik weet dat het nog wel even zal duren voor ze een professionele carrière kan starten? 

Nee, ik vind de songs van Canen nog steeds mooi en waarom zou ik me druk maken om haar leeftijd? Deed ik eerder ook niet bij Kim Hoorweg, Shannon Curfman, Birdy en een 14 jarige power gitariste van wie ik de naam even ben vergeten, die inmiddels zeer getalenteerd zijn gebleken. 

Canen is voorzien van een bijzonder stemgeluid en ze beschikt hiernaast absoluut over muzikaal talent, want in de songs van anderen kruipen is niet zo makkelijk als het lijkt. Ik ben daarom heel benieuwd naar haar eigen songs, die ieder moment het levenslicht kunnen zien, maar van mij mag Canen ook nog heel lang covers vertolken, want dit doet ze op geweldige wijze. 

De intensiteit waarmee Canen in de songs van anderen kruipt doet me wel wat denken aan Eva Cassidy, terwijl de meer jazzy songs die Canen vertolkt niet zullen ontsnappen aan de vergelijking met Norah Jones en Diane Krall. Het zijn zangeressen die zich bij beluistering van de songs van Canen waarschijnlijk wel enige zorgen gaan maken, maar de videoclips zullen de rust voorlopig doen wederkeren. 


Één ding weet ik zeker. Een meisje dat op haar twaalfde al zoveel moois heeft laten horen als Canen uit New York State wacht een prachtige toekomst, tenzij ze ten prooi valt aan de commercie en in een Nashville of teen-pop keurslijf wordt geperst. Wanneer ik de website van Canen bekijk denk ik echter dat ze eigenzinnig genoeg is om haar eigen weg te blijven volgen en dit kan eigenlijk alleen maar mooie muziek opleveren; een voorspelling waar ik geen glazen bol voor nodig heb. Verder heeft de jonge Canen zich gelukkig omringd door mensen met smaak, onder wie singer-songwriter Anna Coogan, engineer Will Russell en muzikale zwaargewichten als Willie B, Michael Stark en Doug Robinson. 

Of haar ouders over een glazen bol beschikken weet ik niet, maar een ieder die zijn dochter heeft vernoemd naar een Romeinse bosnimf die met haar zang de natuur betoverde, beschikt op zijn minst over een vooruitziende blik. 

Mijn advies: vergeet even de leeftijd van Canen, maar geniet van haar mooie stem en de al even mooie wijze waarop ze platgetreden klassiekers vertolkt. Kleine meisjes worden snel groot en deze Canen wordt een hele grote. Let maar op. Erwin Zijleman

De EP’s van Canen liggen niet in Nederland in de winkel, maar kunnen uiteraard worden verkregen via cdbaby (http://www.cdbaby.com/cd/canen en http://www.cdbaby.com/cd/canen2). Check verder Canen’s website (http://www.canensings.com) en haar video’s (https://www.youtube.com/user/canensings/videos).