23 januari 2015

Cracker - Berkeley To Bakersfield

De Amerikaanse band Cracker werd geformeerd in 1990, debuteerde in 1992 en bracht inmiddels een stuk of tien platen uit. Het zijn platen die zich bewegen in genres die ik over het algemeen wel kan waarderen, maar desondanks ontbreekt Cracker tot dusver in mijn platenkast. Opmerkelijk, zeker omdat de vorige band van Cracker voorman David Lowery, Camper Van Beethoven, wel goed vertegenwoordigd is in diezelfde platenkast. 

Het onlangs verschenen Berkeley To Bakersfield is daarom mijn eerste kennismaking met de muziek van Cracker en het is een kennismaking die zeker naar meer smaakt. Berkeley To Bakersfield is een heus conceptalbum en bestaat uit twee cd’s, die samen goed zijn voor maar liefst 70 minuten muziek. 

Een conceptalbum heeft uiteraard een centraal thema en dat is op de nieuwe plaat van Cracker de Amerikaanse staat California; de staat van waaruit Cracker al sinds haar oprichting opereert. 

De eerste schijf van Berkeley To Bakersfield heeft als titel Berkeley meegekregen en bevat vooral typisch Amerikaanse rockmuziek. Het is rockmuziek die rijkelijk put uit een aantal decennia Amerikaanse muziekcultuur. Het is hierdoor rockmuziek die heel veel associaties oproept; zoveel dat ik deze recensie volledig zou kunnen vullen met namen die opkwamen bij beluistering van de muziek op de eerste schijf van Berkeley To Bakersfield. 

In eerste instantie vond ik het allemaal niet zo opzienbarend, maar moest ik wel concluderen dat het allemaal verschrikkelijk lekker klinkt. Ik hoor nog altijd invloeden die variëren van Little Feat tot Tom Petty, van Grateful Dead tot The Replacements en op één of andere manier ook heel veel Bowie, maar hoor inmiddels toch vooral de muzikaliteit en de eigenzinnigheid van Cracker. Bovendien hoor ik inmiddels dat de songs stuk voor stuk knap in elkaar steken en dat diezelfde songs heerlijk blijven hangen, waardoor Berkeley To Bakersfield inmiddels een feest van herkenning is. Ook voor de oude Cracker fans waarschijnlijk, want de band speelt op deze schijf voor het eerst in 20 jaar in de originele samenstelling.

De tweede schijf van Berkeley To Bakersfield, getiteld Bakersfield, laat een heel ander geluid horen. Op deze tweede schijf domineert traditionele country(-rock) en ook dat gaat Cracker goed af, al mag niet onvermeld blijven dat de band voor dit country-gelied een aantal gelouterde gastmuzikanten heeft ingeschakeld. 

Ook de tweede schijf van Berkeley To Bakersfield bevat songs die uitnodigen tot associëren, maar ook dit keer is er uiteindelijk respect voor de vakkundige maar ook integere wijze waarop Cracker muziek maakt en de knappe wijze waarop het de songs in elkaar steekt.

Of  Berkeley To Bakersfield representatief is voor het werk van Cracker weet ik (nog) niet, maar deze aangename en veelzijdige nieuwe plaat zal nog wel de nodige keren voorbij komen. Echt verrassend goed deze plaat van Cracker. Erwin Zijleman

Koop bij bol.com