08 november 2015

The Beatles - 1+

Precies 15 jaar geleden verscheen 1; een verzamelaar met alle nummer 1 hits van The Beatles.

Ik had in eerste instantie niet zoveel met deze verzamelaar. Allereerst omdat de muziek van The Beatles veel meer is dan een serie nummer 1 hits en hiernaast omdat er al twee ultieme Beatles compilaties waren in de vorm van 1962-1966 en 1967-1970; beter bekend als The Red Album en The Blue Album. 


Op deze verzamelaars waren meer tracks te horen, waaronder tracks die je niet wilt missen (als Strawberry Fields Forever, A Day In The Life en While My Guitar Gently Weeps), maar omdat ik The Red Album en The Blue Album op LP had werd de cd-versie van 1 toch een graag geziene gast in met name de auto. 


Ter ere van de 15e verjaardag van 1 verscheen vorige week een luxe editie van deze verzamelaar. Een luxe editie uitbrengen van een verzamelaar leek me op voorhand een krankzinnig idee en dat leek te worden bevestigd toen deze een paar dagen geleden op de mat viel. 


De cd is geremastered, maar wat mij betreft klonk de versie uit 2000 ook prima. Gelukkig is er bonusmateriaal. Dit bestaat uit twee schijfjes met beeldmateriaal. 


Ik moet eerlijk toegeven dat dit me op voorhand niet zo interessant leek, maar het is echt genieten. De collectie van tv-optredens, live-materiaal en videoclips was voor mij grotendeels nieuw, maar wat valt er veel te zien. 


Het is heel ver verwijderd van de manier waarop tegenwoordig muziek wordt ondersteund met beelden, waardoor het bekijken van het materiaal een belevenis is, maar veel van de beelden geven ook nog eens een uniek kijkje in de keuken bij één van de grootste bands aller tijden. 


Al met al voegt de luxe editie van de verzamelaar 1 veel toe aan het origineel, waardoor 1+, toch wel tot mijn verrassing, interessanter is dan veel reissues van klassiekers. Erwin Zijleman