05 februari 2018

Caitlyn Smith - Starfire

De in Cannon Falls, Minnesota, opgegroeide Caitlyn Smith maakte al op jonge leeftijd muziek in huiselijke en kerkelijke kring en debuteerde toen ze pas 15 jaar oud was. 

Haar eigen platen deden niet zo heel veel, maar de afgelopen 15 groeide Caitlyn Smith in Nashville uit tot één van de meest gewilde songwriters van het moment. 

Het broed kruipt soms waar het niet gaan kan en daarom probeert Caitlyn Smith het nu opnieuw met een eigen plaat. Wanneer ik luister naar Starfire, vraag ik me af waarom ze dat niet veel eerder heeft gedaan. 

De nieuwe plaat van Caitlyn Smith heeft immers alles dat een plaat in het countrypop genre moet hebben en het is stiekem ook nog eens een plaat die liefhebbers van de wat minder gepolijste Amerikaanse rootsmuziek aan moet kunnen spreken. 

Ik heb stiekem ook nog even geluisterd naar het debuut van de Amerikaanse singer-songwriter, maar hier moeten we Starfire echt niet mee vergelijken. De stem van Caitlyn Smith heeft de afgelopen 15 jaar enorm aan kracht gewonnen en haar songs zijn veel beter geworden. Caitlyn Smith is de afgelopen jaren de nodige foute mannen tegen gekomen en deze hebben genoeg materiaal aangedragen voor songs vol emotie en doorleving. 

Starfire sluit verder naadloos aan op alles dat de countrypop uit Nashville zo succesvol en soms ook zo onweerstaanbaar maakt. De plaat staat vol met popliedjes die zich eenvoudig laten omarmen, maar het zijn ook popliedjes met meer dan voldoende invloeden uit de country. Caitlyn Smith kiest op haar volwassen debuut voor songs die soms wat steviger rocken, maar is ook niet vies van met flink wat strijkers opgetuigde ballads. 

Het zijn allemaal songs waarin haar stem flink wat ruimte krijgt en het is een stem die wat mij betreft niet onder doet voor die van de besten in het genre. Bij beluistering van Starfire komen bij mij meerdere namen op, maar die van Jewel blijft het langst hangen. Dat heeft alles te maken met het feit dat de stem van Caitlyn Smith vaak als twee druppels water op die van Jewel lijkt, maar ook in muzikaal opzicht laat Starfire raakvlakken horen met de muziek van de singer-songwriter uit Alaska. 

Het gekke is dat ik bij eerste beluistering nog wel enige twijfel had over de plaat van Caitlyn Smith. Met de songs op de plaat is niets mis en ook in muzikaal en vocaal opzicht klinkt Starfire als een klok, maar ik vond het allemaal net wat teveel en ook net wat te zoet. Bij herhaalde beluistering heb ik hier vreemd genoeg helemaal geen last meer van gehad. 

Natuurlijk hoor je dat Caitlyn Smith met twee benen in de Nashville countrypop staat, maar inmiddels geloof ik ieder woord dat ze zingt en zijn haar songs flink gegroeid. Iedereen die allergisch is voor een beetje pop in de country moet hier niet aan beginnen, maar een ieder die hier juist een zwak voor heeft zou Starfire van Caitlyn Smith wel eens een prima plaat kunnen vinden. Ik schaar me met overtuiging onder de tweede groep, al is het maar omdat Cailtlyn Smith zowel in vocaal opzicht en als songwriter de vloer aanveegt met de concurrentie. Erwin Zijleman